Varggá/Varjisträsk – del 2(2)

Ur PT 2008

I juli månad år 1883 kom August Hedman, bördig från Korsträsk, och hans hustru Anna Larsdotter Vikström, uppvuxen i Tjappsåive, gående genom skogarna. De bosatte sig i Varjisträsk. Varjisträsk har i dag tre bofasta invånare. Ragnar Hedman en av de tre bofasta byborna Ragnar är barnbarn till Varjisträsks första bebyggare och kan sin bys historia.
– Juridiskt var farmor och farfar inte första nybyggarna. Man skulle alltid bygga ett visst antal hus och odla en viss yta mark innan ett nybygge blev registrerat. Fem år senare kom faktor Karlsson till byn. Han var faktor för Ytterstfors-Munksund, som köpt ”miljonstämplingen”, 1 200 000 träd, och hade genom skogsbolaget resurser att bygga allt på en gång.
Miljonstämplingen skapade i början av 1900-talet rusch i byn.
– 1922 fanns tjugo hästar i området. 1907-1908 fanns det en kärrväg till Älvsbyn, och den första bilen från Älvsbyn kom hit 1924. Telefon fick vi från Tellejaur 1920. Och när järnvägen kom, 1932, blev det rena Klondike här.
Under glansdagarna fanns under en tid bland annat skola, två affärer och två kaféer i byn.
1937 drabbades skolan av plötslig elevminskning.
– Tolv barn flyttade på en vecka. Det var rallarbarn, och Inlandsbanan var färdigbyggd. Vi blev tre elever kvar i byn, säger Ragnar Hedman.
Han berättar att en förklaring till att Varjisträsk under glansdagarna inte växte sig till en större by var att Domänverket inte sålde några tomter.
– De tillhandahöll bara hyrtomter vilket innebar att man inte fick belåna sin fastighet. Först på 1950-talet började Domänverket sälja tomter och 1958 var det inflyttningsklart i sju skogsarbetarbostäder. Men då var ju mekaniseringen av skogsbruket på gång.

*******************************************

 

 

 

1 tanke kring ”Varggá/Varjisträsk – del 2(2)

Kommentarer inaktiverade.